NAJPIĘKNIEJSZE TANGA I SZLAGIERY POLSKIE wprowadzą nas w nowy rok, a w repertuarze niezapomniane piosenki Władysława Szpilmana i Jerzego Petersburskiego. Zagra, choć w kwartecie, Orkiestra Adria, która nazwą nawiązuje do przedwojennego słynnego zespołu grającego w nie mniej legendarnym lokalu przedwojennej Warszawy „Adrii”, będącej wizytówką ówczesnej stolicy. Zapraszamy pod historyczny dach Astorii, by chłonąć przedwojenny miejski klimat w rytm takich piosenek jak "Autobus czerwony" czy "Nie ma szczęścia bez miłości"!
Otwarta w 1931 roku w sercu miasta "Adria" stała się miejscem mającym sznyt europejskiej elegancji, tłumnie odwiedzanym przez elity. W pełnych przepychu wnętrzach, na obrotowym parkiecie nie brakowało chętnych do tańca. Przygrywały im trzy orkiestry, w tym Petersburskiego i Golda. We wnętrzach „Adrii” zrealizowano film „Jego ekscelencja subiekt” (1933) dzięki któremu jeszcze dziś skonfrontować można wyobrażenia z rzeczywistością.
Na program Orkiestry Adria składają się utwory Władysława Szpilmana i Jerzego Petersburskiego – legendarnych twórców wielu niezapomnianych piosenek, które na stałe wpisały się w historię kultury XX wieku Polski i Świata.
Władysław Szpilman – legendarny pianisty, wybitny kompozytor, twórca muzyki klasycznej i wielu niezapomnianych piosenek, a także współtwórca Polskiego Radia i takich wydarzeń jak m.in. Festiwal Piosenki w Sopocie.
Jerzy Petersburski – kompozytor ale także współtwórca, razem z Arturem Goldem, orkiestry na wzór orkiestr zagranicznych specjalizujących się w muzyce tanecznej i tangowej, jednej z pierwszych tego rodzaju orkiestr w Polsce.
W Orkiestrze piosenki wykonuje Lala Czaplicka - śpiewaczka i wokalistka, obdarzona unikatowym głosem o aksamitnej barwie, córka Jerzego Czaplickiego, światowej sławy śpiewaka, który w latach 30. ubiegłego stulecia śpiewał i nagrywał z orkiestrami Petersburskiego i Golda w legendarnej, przedwojennej Warszawskiej „Adrii”.
W programie usłyszymy m. in takie szlagiery jak: W małym kinie, Autobus czerwony, Nie wierzę piosence, Piosenka z całusem, Nocami i dniami, Deszcz, Nie ma szczęścia bez miłości.
Orkiestra wystąpi w składzie:
Lala Czaplicka – śpiew
Grzegorz Lalek – skrzypce
Piotr Kopietz – akordeon
Mirosław Feldgebel – fortepian
Sebastian Wypych – kontrabas, kierownictwo artystyczne
Sylwetki muzyków
Lala Czaplicka- śpiewaczka i wokalistka. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie klawesynu oraz śpiewu. Już we wczesnych latach młodzieńczych Lala u boku swojego ojca, Jerzego Czaplickiego z pasją prezentowała swoje zdolności śpiewacze na licznych scenach muzycznych Warszawy. To głównie ojciec dbał o rozwój jej nieprzeciętnego talentu wokalnego. Czaplicki bowiem był światowej sławy śpiewakiem, który w latach 30. śpiewał i nagrywał z wieloma zespołami tanecznymi stolicy, w tym głównie ze słynną orkiestrą Jerzego Petersburskiego i Artura Golda, na scenie legendarnego lokalu przedwojennej Warszawy, “Adrii”. Lala Czaplicka obdarzona jest unikatowym głosem o aksamitnej barwie i posiada bardzo rozległe możliwości wokalne. Wykorzystując atuty swojego głosu śpiewa zarówno muzykę klasyczną, jazz i gospel jak również muzykę współczesną czy retro. Artystka występuje na scenach krajowych i zagranicznych, a koncerty z jej udziałem spotykają się z niezwykle entuzjastycznym i bardzo ciepłym przyjęciem publiczności oraz dużą przychylnością krytyków muzycznych. W 2021 roku Lala Czaplicka wraz z Orkiestrą “Adria” nagrała monograficzną płytę z kompozycjami Władysława Szpilmana.
Grzegorz Lalek – skrzypek. Gry na instrumencie uczył się pod kierunkiem Krzysztofa Bąkowskiego i Konstantego Andrzeja Kulki. Ukończył studia w warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w klasie skrzypiec prof. Sławomira Tomasika. W 1997 r. otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Tadeusza Wrońskiego na Skrzypce Solo, a w 1998 (wraz ze swoim kwartetem smyczkowym) wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych im. K. Bacewicza. Swój kunszt instrumentalny w zakresie wykonawstwa historycznego doskonalił pod okiem mistrzów - Simona Standage’a i Antona Stecka. W roku 2002 dokonał premierowego nagrania utworu Mariana Sawy Largo na skrzypce i organy. W 2004 r. nagrał płytę poświęconą twórczości kameralnej Josepha Gabriela Rheinbergera, a w 2007 Koncert na skrzypce amplifikowane Weroniki Ratusińskiej (płyta z tym nagraniem otrzymała nagrodę fonograficzną Pizzicato Supersonic Award). Występuje w kraju i zagranicą jako kameralista, solista, koncertmistrz i lider wielu zespołów muzycznych. W swoim repertuarze sięga po muzykę XVII i XVIII wieku, a także po kompozycje współczesne, tango i elektroniczną muzykę klubową. Gra na skrzypcach barokowych, klasycznych i mandolinie, koncertując z wieloma zespołami specjalizującymi się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnej. W 2012 r. został odznaczony brązowym krzyżem zasługi za osiągnięcia artystyczne i działalność na rzecz rozwoju muzyki. Wziął udział w realizacji ponad 100 płyt z muzyką klasyczną, rozrywkową i filmową. Jest koncertmistrzem w zespole instrumentów dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej gdzie występuje również jako solista.
Piotr Kopietz – multiinstrumentalista, aranżer, kompozytor. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie akordeonu prof. Klaudiusza Barana. Umiejętności wykonawcze doskonalił również na Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu (Austria) w klasie prof. Janne Rättyä. Należy do grona kilku muzyków w Polsce grających na narodowym instrumencie argentyńskim – bandoneonie oraz jest jednym z niewielu koncertujących na rzadkim instrumencie francuskim- akordinie. Jest laureatem kilkunastu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych. Koncertuje solo, w zespołach kameralnych oraz z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych w Polsce i poza jej granicami (m.in.: Austria, Czechy, Litwa, Niemcy, Rosja, Ukraina, Wielka Brytania, Włochy). Prezentował muzykę klasyczną, rozrywkową, improwizowaną i world music na szeregu uznanych festiwalach oraz scenach koncertowych (w tym: polskich filharmonii, teatrów i ośrodków kultury, Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego, Muzyczne Studio Polskiego Radia im. A. Osieckiej, Zamek Królewski w Warszawie, Sinfonia Varsovia). Nagrywa muzykę klasyczną i rozrywkową dla radia, telewizji, teatru i filmu. Jako solista-akordeonista współpracował m.in. ze zdobywcą Oskara, Janem A.P. Kaczmarkiem, nagrywając muzykę kompozytora. Przez 5 sezonów artystycznych wykonywał muzykę na żywo w spektaklu „Tango Piazzolla” w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie. W 2020 r. koncertował ze światowej sławy skrzypkiem – Roby Lakatos, nagrywając m.in. płytę pt. „World Tangos”. Piotr jest twórcą oraz kierownikiem artystycznym kilkunastu zespołów i projektów muzycznych. Na stałe występuje zespołach: „Gang Tango” i „Orkiestra Adria". W2011 r. nagrał płytę „Retrato” (z tangami argentyńskimi i kompozycjami własnymi), a w 2021 płytę „World of Orient” (w klimacie szeroko pojętej muzyki Orientu). Piotr jest aranżerem wszystkich utworów na obu w/w płytach oraz we wszystkich własnych projektach muzycznych. Jako aranżer współpracował m.in. z: Kayah, Kubą Badachem, Katarzyną Cerekwicką, Anną Karwan, Lalą Czaplicką, Sentido, Orkiestra Adria, Gang Tango, Retro Orchestra.
Wybitny brazylijski artysta i dyrygent, Jose Maria Florencio powiedział o nim : „…[dzięki twórczości Piotra Kopietza] Polska zaczyna być miejscem, gdzie kompozycje na bandoneon i tango powstają na poziomie co najmniej tak wspaniałym, jak na poziomie samego Astora Piazzolli. Mamy fantastycznego kompozytora…”. Więcej: http://www.kop-art.art.pl/piotr-kopietz
Mirosław Feldgebel- absolwent Wydziału Instrumentalnego w klasie fortepianu, studiował także na Wydziale Teorii, Kompozycji i Dyrygentury w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Ceniony pianista i kameralista. Partnerował najwybitniejszym artystom polskim i zagranicznym. Jest laureatem kilku międzynarodowych konkursów pianistycznych (m.in. I nagroda w Torneo Internazionale di Musica w Turynie, III nagroda w XII Concorso Musicale Europeao Citta di Moncalieri). Od wielu lat zajmuje się również wykonawstwem muzyki dawnej na instrumentach historycznych - na klawesynie, harfach średniowiecznych, renesansowych i barokowych oraz na wczesnych fortepianach klasycznych i romantycznych. Mirosław występował w wielu prestiżowych salach koncertowych Europy, obu Ameryk, Afryki oraz Azji (m.in. w Sali Pleyelaw Paryżu, Wiener Musikverein, Vredenburgsaal w Utrechcie, Omotesando w Tokio,Carnegie Hall w Nowym Jorku, Concertgebouw w Amsterdamie, Studiu im. W. Lutosławskiego, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie). W latach 2006-2013 na stałe współpracował z WarszawskąOperą Kameralną w charakterze klawesynisty oraz harfisty. Jest również współautorem przedsięwzięcia CHOP IN Brass. Kwintet dęty blaszany i fortepian są w nim pretekstem do stworzenia nowych aranżacji i swobodnego spojrzenia na muzykę Chopina. Minione sezony artystyczne zaowocowały również serią koncertów z muzyką W. A. Mozarta. Jest ponadto członkiem kwartetu Fandango, z którym wraz z Leszkiem Potasińskim, Dorotą Szczepańską i Tomaszem Strahlem prezentują muzykę kultury iberoamerykańskiej w jej oryginalnym brzmieniu, jak i w autorskich opracowaniach.
Sebastian Wypych – kontrabasista, solista, kameralista, pedagog, kompozytor, organizator, szef artystyczny, animator sztuki, doktor sztuk muzycznych, pomysłodawca wielu projektów artystycznych, w tym także festiwali muzycznych, założyciel i właściciel firmy BEST ART CONCEPT, podróżnik, żeglarz. Laureat wielu prestiżowych nagród na konkursach i festiwalach w Polsce i zagranicą. Ukończył w 1996 z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną imienia Karola Szymanowskiego w Warszawie w klasie kontrabasu. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, klasy kontrabasu prof. Andrzeja Mysińskiego. Pobierał również nauki u Lee Mesh’a – solo kontrabasisty Metropolitan Opera New York. Od 2018 prowadzi działalność pedagogiczną w klasie kontrabasu Akademii Muzycznej w Łodzi. Prowadzi bardzo żywą działalność koncertową jako solista i kameralista oraz organizacyjną i producencką. W latach 2012-2017 roku związany z Warszawską Operą Kameralną jako Kierownik Artystyczny Pionu Opera/Off. Pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwali: - PIĘKNY BRZEG SZTUKI - WISŁOSTRADA SZTUKI - DIASPORA World Jewish Culture Festival. Na gruncie festiwali powołał do życia eksperymentalne projekty: TRASH ORCHESTRA, ethn/o/pera, a także orkiestrę smyczkową -L’Orchestre du Joli Bord, z którą do współpracy zaprosił Maestro Jerzego Maksymiuka. W 2017 r. nagrał, wyprodukował i wydał prestiżową oficyną Requiem Records swój autorski i solowy album „DIRECTIONS” z pogranicza klasyki, otwartej improwizacji, minimal music ietno. W 2021 r. odbyła się premiera kolejnej autorskiej płyty „POLSKA ENTER”, która jest zbiorem nagranych przez niego ludowych pieśni a’capella rożnych regionów polski z autorską muzyką skomponowaną i wykonaną na przebudowanym kontrabasie 6-strunowym jego koncepcji. W 2021 r. dokonał nagrania albumu TANGAŚWIATA z udziałem założonego przez siebie zespołu GANG TANGO z gościnnym udziałem światowej sławy skrzypka, Robiego Lakatosa - jako solisty. Na gruncie muzyki eksperymentuje, łącząc muzykę klasyczną z elektroniczną oraz wieloma stylami sztuki muzycznej. Dokonał licznych nagrań dla wytwórni, w tym: Polskie Nagrania, DUX, Swiss Romande, Art Zone, Pomaton, RMF Classic, Alchemik, Polskie Radio i TVP. Prowadzi bardzo żywą działalność koncertową oraz organizacyjną i producencką.